Siteversie zaterdag 16 januari.
Ik hoop, dat we de ijsbaan kunnen bereiken. Vandaag, vrijdag 15 januari 13.00 uur, zijn de voorspellingen niet heel gunstig. Maar het gezegde is= het kan vriezen of dooien!!!
Deze week ligt het accent op het gewicht boven je schaats brengen.
Nu zullen de mechanica – liefhebbers gelijk zeggen; “als je dat niet doet, val je naar de andere kant”
Maar ik bedoel; echt zo boven je schaats, dat als je verder niets zou doen, je rechtdoor op je glijbeen blijft gaan.

Video 1 Schaatstechniek video analyse 1 december 2015 Schaatsschool Eleven Elfstedenhal Leeuwarden

De dame in de oranje jas in video 1, is een mooi voorbeeld. Ze komt eigenlijk nooit echt boven haar glijbeen. Ze beweegt haar heup net niet ver genoeg naar buiten. Het gevolg is, dat ze vrijwel direct met haar lichaam van haar glijbeen af gaat. Kijk naar haar knie. Ze zit met haar knie net niet boven haar schaats.
Het doel van vandaag is dus; breng je knie, je gewicht, je lichaamszwaartepunt boven je schaatsijzer.
Je kunt thuis al oefenen. Ga diep zitten en beweeg je gewicht naar een been door je heupen te verplaatsen naar links en rechts . Je kunt je andere been dan van de grond halen.

Video 2 Hoe kun je je schaatstechniek verbeteren? Een goede balans. – Weethetsnel | De beste instructies verzameld

Haar lukt het dus. Vergelijk haar positie van de knie ten opzichte van de dame in video 1.
Voor de wat meer getrainde personen is de vergelijking van de dame in het zwart en de dame in het blauw een leermoment.
De dame in het zwart brengt haar bovenlichaam naar de andere kant en daardoor wordt haar afzet dus meer naar achteren wordt. De dame in het blauw is dus het kopieerplaatje van vandaag.
Succes

Peter H; Door corona individueel trainen. Lees eerst algemeen gedeelte over het gewicht boven je schaats Bekijk de siteversie en video’s over balans
– 6x 300 diep poetsen/100 R warm worden
– 6x 100/100 maak een beetje vaart/ breng je knie boven je schaats / glij in slow motion en haal je niet glijbeen bijna niet van het ijs
– 4x 400/200 diep weg en op 2e RE acc je knie boven je schaats brengen en lang glijden
– 3x 300/300 in ST-vorm( dus iets harder) en op 2e RE lang met je knie boven je schaats glijden
– 4x 600/200 ga op 2e+3e RE in je diepe zit , je knie onder je borstkas trekken
– 3x 300St acc knie boven je schaats( denk aan het filmpje van de dame in het zwart)/500R
– 4x 100/100 maak een beetje vaart/ zit diep en beweeg je heupen naar links en naar rechts( voel dat je andere voet los komt!!)
– 6x 250/150 acc laatste slag op RE altijd op links en druk je linkerheup naar links en loop de bocht door
– Uit= 200/200 maar nu de bocht iets sneller doorstappen

Gerard: Door corona individueel trainen. Lees eerst algemeen gedeelte over het gewicht boven je schaats Bekijk de siteversie en video’s over balans
– 4x 600 diep poetsen/200 R warm worden
– 6x 100/100 maak een beetje vaart/ breng je knie boven je schaats / glij in slow motion en haal je niet glijbeen bijna niet van het ijs
– 4x 400/200 diep weg en op 2e RE acc je knie boven je schaats brengen en lang glijden
– 4×400/400 in ST-vorm( dus iets harder) en op 2e RE lang met je knie boven je schaats glijden
– 4x 600/200 ga op 2e+3e RE in je diepe zit , je knie onder je borstkas trekken
– 3x 400St acc knie boven je schaats( denk aan het filmpje van de dame in het zwart)/400R
– 4x 100/100 maak een beetje vaart/ zit diep en beweeg je heupen naar links en naar rechts( voel dat je andere voet los komt!!)
– 6x 250/150 acc laatste slag op RE altijd op links en druk je linkerheup naar links en loop de bocht door
– Uit= 200/200 maar nu de bocht iets sneller doorstappen

Edwin: Door corona individueel trainen. Lees eerst algemeen gedeelte over het gewicht boven je schaats Bekijk de siteversie en video’s over balans
– 4x 600 diep poetsen/200 R warm worden
– 6x 100/100 maak een beetje vaart/ breng je knie boven je schaats / glij in slow motion en haal je niet glijbeen bijna niet van het ijs
– 4x 400/200 diep weg en op 2e RE acc je knie boven je schaats brengen en lang glijden
– 4×400/400 in ST-vorm( dus iets harder) en op 2e RE lang met je knie boven je schaats glijden
– 4x 600/200 ga op 2e+3e RE in je diepe zit , je knie onder je borstkas trekken
– 3x 400St acc knie boven je schaats( denk aan het filmpje van de dame in het zwart)/400R
– 4x 100/100 maak een beetje vaart/ zit diep en beweeg je heupen naar links en naar rechts( voel dat je andere voet los komt!!)
– 6x 250/150 acc laatste slag op RE altijd op links en druk je linkerheup naar links en loop de bocht door
– Uit= 200/200 maar nu de bocht iets sneller doorstappen

Peter/Remco; Marit D/Sonja/Roos/Jordi/Tess/Isa/Rob e.a.
– 3x 3r/1rR acc poetsen
– 8x 300/300 acc breng je knie/gewicht echt recht boven je glijbeen
– 5x 200 lichte St/400R
– 2x start+250/550R
– 4x 600/200 acc gewicht boven je glijbeen
– 4x 400/200 acc in een klein slootje rijden
– Uit= 2-tallen 300 lekker Str/500R

Peter /Remco; Eric/Tim/Lucas/Jasper/Jesse e.a.
– 3x 4r/1rR acc poetsen
– 4x 600/200 acc breng je knie/gewicht echt recht boven je glijbeen
– 5x 200 lichte St/400R
– 2x start+250/550R
– 4x 2R /200 acc knie boven je schaats drukken
– 4x 400/200 acc in een klein slootje rijden
– Uit= 2-tallen 300 lekker Str/500R

Nico Door corona individueel trainen. Lees eerst algemeen gedeelte over het gewicht boven je schaats Bekijk de siteversie en video’s over balans
6x 300 diep poetsen/100 R warm worden
– 6x 100/100 maak een beetje vaart/ breng je knie boven je schaats / glij in slow motion en haal je niet glijbeen bijna niet van het ijs
– 4x 400/200 diep weg en op 2e RE acc je knie boven je schaats brengen en lang glijden
– 3x 300/300 in ST-vorm( dus iets harder) en op 2e RE lang met je knie boven je schaats glijden
– 4x 600/200 ga op 2e+3e RE in je diepe zit , je knie onder je borstkas trekken
– 3x 300St acc knie boven je schaats( denk aan het filmpje van de dame in het zwart)/500R
– 4x 100/100 maak een beetje vaart/ zit diep en beweeg je heupen naar links en naar rechts( voel dat je andere voet los komt!!)
– 6x 250/150 acc laatste slag op RE altijd op links en druk je linkerheup naar links en loop de bocht door
– Uit= 200/200 maar nu de bocht iets sneller doorstappen

Siteversie zaterdag 9 januari.
Ik was vorig week weer voor het eerst echt op het ijs en had het geluk om met een aantal van jullie te praten. Trainingen maken achter een PC is aardig , maar je mist echt het contact. Je ziet, voelt niet, hoe jouw worden geïnterpreteerd worden door een ander.
Ik heb dan ook een paar waardevolle tips gekregen.
Een was vrij simpel; de lay-out is achter elkaar geschreven( spaart papier), maar is daardoor lastig te lezen. Deze dame deed haar print om haar waterflesje met elastiek. Flesje in je zak en je hebt ook de training bij je!!
De tweede was; alle verwijzingen naar video-opnamen doen het niet altijd of worden niet als video-opname gezien. Ik zal proberen de link direct neer te zetten. Jullie hoeven deze dan alleen te selecteren, kopiëren en in je balk plakken.
Ik geloof echt, dat het kijken naar beelden je helpt in je training. Je grijze massa slaat ergens een kopietje op, waar jij op het ijs, bewust of onbewust, door gestuurd wordt.
Vandaag gaan we , net als vorige week, weer op de houding letten. WE denken wel, dat we diep zitten, maar dat valt behoorlijk tegen. (treur niet; Suzanne Schulting gaf bij praatprogramma OP1 toe, dat zij ook van haar beelden schrikt als haar trainer haar de opdracht gaf om dieper te zitten)


Neem dit voorbeeld als doel.
De knie zit bijna boven de teen- De schouders zouden iets meer naar achteren mogen. Dit kun je bereiken door meer met je billen naar het ijs te gaan.
EVENWICHT
Ook staan er een paar foto,s voor oefeningen van het evenwicht. Probeer maar eens uit.
Het is niet echt druk op de baan, dus je hebt wat ruimte.
Succes.

Houding Video 1;
Deze meneer is een aardig voorbeeld van de gemiddelde VZOD-er op zaterdag.(uhm)
Bijna aan het einde zie je even een beeld van opzij.
Hij probeert echt wel zijn knie naar voren te duwen, maar zit dus echt niet diep!!!
En toch komt hij een bocht door en kan hij aardig schaatsen, maar als je beter wilt worden?
Dan toch graag veeeeel dieper. https://www.youtube.com/watch?v=5Jcl5MtX8o0

Video 2;
Deze dame zou wat trainingen bij Nico moeten gaan volgen. Ongetwijfeld heel enthousiast, maar er kan veel beter. Kijk zelf maar naar de zijkant opname.
Haar bocht gaat nog niet helemaal goed. Een bekende fout maakt zij;
Ze zet haar linkerbeen in de bocht teveel naar links, waardoor ze aan de binnenkant van haar linkerschaats komt te staan. Ze moet nu eerst van buiten naar binnen om onder door te kunnen strekken.
Tip; je laatste slag op het rechte einde is altijd op links. Zet deze ver voor de bocht al in- ga op links nog een stuk rechtdoor en ga naar links met je heup (ga op je linkerbil zitten) en stap pas over als je niet anders meer kunt. https://www.youtube.com/watch?v=dctfnyUZ7YM

De schaatshouding wordt bepaald door de positie van de romp, het bekken en het standbeen:

  • de positie van de romp: borstbeen wijst naar het ijs, hoofd is in het verlengde van de romp en schouders zijn ontspannen
  • de positie van het  bekken: stuitje wijst naar beneden, bekken / het achterwerk is ‘onder’ de romp
  • de positie van het standbeen: knie is zo ver mogelijk naar voren.

Een goede basis voor de schaatshouding wordt gelegd door eerst de romp voorover te buigen en dan het stuitje naar beneden te laten wijzen. Door het stuitje naar beneden te laten wijzen worden de knieën naar voren gedrukt, wordt de hoek in enkelgewricht klein en spannen spieren zich aan die voor druk op de afzetschaats zorgen.

 

Video- link= Schaatshouding | SCHAATSTECHNIEK

  • H= Houding= ga vooral met een ontspannen bovenlijf schaatsen. Laat als het ware je bovenlichaam los hangen boven je knieën.
  • A= Afzet= je ideale afzet is zijwaarts. Houdt dus heel lang je schaats ver zijwaarts aan het ijs als je afzet. Zo maak je ideaal gebruik van je klapsysteem.
  • B= Bijhaal = na je afzet haal je heel ontspannen je knie naar je glijknie. Je onderbeen is in een hoek t.ov. je bovenbeen. Iemand die achter je schaatst ziet de onderkant van je schaats .
  • V= voetplaatsing= probeer je inzet-schaats pendelend naar voren te brengen en zet hem iets voor je glijschaats neer. Probeer naar voren te sturen en niet gelijk naar buiten.
  • K=Knie naar voren drukken. Probeer met je knie boven je tenen te komen. Je drukt da niet de punt van je schaats in het ijs, maar je glijdt makkelijker.

Laat een reactie achter