Algemeen gedeelte techniek ;
Eigenlijk ben ik een voorstander om hierover tegen een schaatser/ schaatsster zo MIN mogelijk te zeggen. Het moet eigenlijk een SPONTAAN gebeuren zijn.
Klaas zou gezegd hebben; “Laat je lichaam lekker ontspannen hangen en ga lekker schaatsen”
Als je echt ontspannen gaat zitten( maar wie lukt dat op de smalle ijzertjes??) dank zak je vanzelf heel diep. En dat kan alleen maar als je kniehoek klein kan maken.
( probeer het maar eens voor de passpiegel- echt het helpt, als je jezelf ziet)
Maar toch maar een theoretische poging;
Rijdt ontspannen diep weg.
Controleer na 5/6 slagen waar de punt van je knie zit t.o.v punt van je schoen.
En ook je achterste naar je hakken brengen.
Succes

In de trainingen vind je opmerkingen over verschillende delen van de techniek.

Hieronder zal ik proberen uit te leggen , wat ik er mee bedoel.

H= Houding= ga vooral met een ontspannen bovenlijf schaatsen. Laat als het ware je bovenlichaam los hangen boven je knieën.
A= Afzet= je ideale afzet is zijwaarts. Houdt dus heel lang je schaats ver zijwaarts aan het ijs als je afzet. Zo maak je ideaal gebruik van je klapsysteem.
B= Bijhaal = na je afzet haal je heel ontspannen je knie naar je glijknie. Je onderbeen is in een hoek t.ov. je bovenbeen. Iemand die achter je schaatst ziet de onderkant van je schaats .
V= voetplaatsing= probeer je inzet-schaats pendelend naar voren te brengen en zet hem iets voor je glijschaats neer. Probeer naar voren te sturen en niet gelijk naar buiten.
K=Knie naar voren drukken. Probeer met je knie boven je tenen te komen. Je drukt da niet de punt van je schaats in het ijs, maar je glijdt makkelijker.

Peter H; Door corona individueel trainen. Lees eerst algemeen gedeelte hierboven svp door over knie naar voren duwen.
4x 300/100 diepzittend lekker warm worden
-8x 300/100 als je vaart hebt op een been glijden en met je 2 handen de onderkant van je schoen pakken (pak op rechte einde minimaal een keer links en rechts) maar houd rest lichaam ontspannen
– 6x 400/200 zo gauw je vaart hebt op een been glijden en je knie strekken en diep buigen /steeds dus wisselen
– 4x 400/200 acc bocht( probeer heel diep in de bocht te blijven zitten/ knie naar voren)
– 4x 400/400 en nu in de bocht een beetje versnellen
– 6x 400 lekker ST/400 of 600R( let wel op kniehoek)
– 2x 2r/1R heel technisch diep poetsen- Uit= 300 technische St/500R

Nico; ; Door corona individueel trainen. Lees eerst algemeen gedeelte hierboven svp door over knie naar voren duwen.
4x 300/100 diepzittend lekker warm worden
-8x 300/100 als je vaart hebt op een been glijden en met je 2 handen de onderkant van je schoen pakken (pak op rechte einde minimaal een keer links en rechts) maar houd rest lichaam ontspannen
– 4x 400/200 zo gauw je vaart hebt op een been glijden en je knie strekken en diep buigen /steeds dus wisselen
– 4x 400/200 acc bocht( probeer heel diep in de bocht te blijven zitten/ knie naar voren)
– 4x 400/400 en nu in de bocht een beetje versnellen
– 4x 400 lekker ST/400 of 600R( let wel op kniehoek)
– 2x 2r/1R heel technisch diep poetsen- Uit= 300 technische St/500R

Gerard: Lees svp algemene gedeelte hierboven.
– 6x 400/200 op elk RE druk je knie boven de punt van je schaats en pakt al glijden de onderkant van je schoen
– 3x 200St diep/400R- 6x 400/200 heel diep langzaam poetsen door de bocht( niet meer dan 5 slagen!!)
– 6x 400 ST acc bocht( dus diep en doorstrekken/400R
– 2-tallen= 6x 600/400 in de 2e bocht gaat de achterste snel onder de vorste door)
– 2x glijstart+ 200/200
– 2x start+200/200- Uit= 2r poetsen/1R9 mag in 2-tallen)

Edwin; Lees svp algemene gedeelte hierboven.

6x 400/200 op elk RE druk je knie boven de punt van je schaats en pakt al glijden de onderkant van je schoen
– 3x 200St diep/400R
– 6x 400/200 heel diep langzaam poetsen door de bocht( niet meer dan 5 slagen!!)
– 6x 400 ST acc bocht( dus diep en doorstrekken/400R
– 2-tallen= 6x 600/400 in de 2e bocht gaat de achterste snel onder de vorste door)
– 2x glijstart+ 200/200- 2x start+200/200
– Uit= 2r poetsen/1R9 mag in 2-tallen)

Peter /Remco; Eric/Tim/Lucas/Jasper/Jesse e.a.
3x 3r/1R( recept van Klaas) warm worden
– 2x 400St/400R
– 1x 8r ( 3r 40) rondje 4 St 400/ rondje 5/6/7 terugvallen naar 40/R8 st 400/2rR
– 1x 6r ( 1 tot 4= 40) 5+6 afbouwen naar 35/2R
– 1x 4r ( 1+2 poetsen/3+4 afbouwen)/2R- Uit= 400 lekkere St/ 600R

Peter/Remco; Marit D/Sonja/Roos/Jordi/Tess/Isa/Rob e.a.
3x 3r/1R( recept van Klaas) warm worden
– 2x 400St/400R
– 1x 6r ( 2r 44) rondje 3 St 400/ rondje4+5 terugvallen naar 44/R6 St 400/2rR
– 1x 4r ( 1+2= 44) 3+4 afbouwen /2R
– 4x 600( 400 poetsen /200St)/ 400R
– Uit= 400 lekkere St/ 600R

1 Reactie op “Individuele schaatstraining Zaterdag 21 november”

  1. Rianne schreef:

    We gaan ons best doen!! Dank

Laat een reactie achter