Algemeen gedeelte techniek ;

Inzet van je schaats.
Inzet en strekking | SCHAATSTECHNIEK

Wanneer je de video over de inzet bekijkt, krijg je , via de tekst, veel mechanica-theorie. Interessant, maar misschien niet voor iedereen.
Probeer dus tijdens de oefeningen op het ijs, steeds het volgende te bedenken;
Ik haal rustig knie naar knie, mijn inzetbeen pendelt naar voren en ik zet mijn schaats iets voor mijn glijschaats. Wel recht naar voren. Je moet als het ware in een “klein slootje rijden “ Je zult merken, dat je vanzelf al gauw naar buiten gaat. Recht op je schaatsen staan is best moeilijk.
Bekijk de video en neem het plaatje in je hoofd mee naar de baan( of nog beter= doe het thuis even droog!!)

Afzet in de bocht; voor de groep van Gerard en Edwin.
Gevorderden Bocht Plaatsing mov2 – Bing video
De kunst is om je linkerschaats zo te strekken, dat je linkerschaats “mee loopt” met je rechterschaats. De man in het donkere pak laat zijn schaats naar achteren lopen. Zijn afzet is daarom veel minder. Je ziet zijn klapschaats open gaan naar achteren. Hij kan dus weinig zijwaartse druk houden. In de video wordt terecht gezegd, dat zijn voetplaatsing teveel naar de binnenkant van de bocht is.
De man in het blauwe pak zet hem meer naar “ de buitenkant bocht”. Daardoor kan hij hem ook onderdoor strekken.
Zijn lichaamszwaartepunt ( ongeveer onderkant rug en dan iets naar de navel) zit links van zijn schaatsen. Hij kan dus “hangen” tegen zijn schaatsen. Bij meer vaart is dit makkelijker..
Maar ook hier geldt; neem het viedootje in je hoofd mee naar de ijsbaan.

Succes.

In de trainingen vind je opmerkingen over verschillende delen van de techniek.

Hieronder zal ik proberen uit te leggen , wat ik er mee bedoel.

H= Houding= ga vooral met een ontspannen bovenlijf schaatsen. Laat als het ware je bovenlichaam los hangen boven je knieën.
A= Afzet= je ideale afzet is zijwaarts. Houdt dus heel lang je schaats ver zijwaarts aan het ijs als je afzet. Zo maak je ideaal gebruik van je klapsysteem.
B= Bijhaal = na je afzet haal je heel ontspannen je knie naar je glijknie. Je onderbeen is in een hoek t.ov. je bovenbeen. Iemand die achter je schaatst ziet de onderkant van je schaats .
V= voetplaatsing= probeer je inzet-schaats pendelend naar voren te brengen en zet hem iets voor je glijschaats neer. Probeer naar voren te sturen en niet gelijk naar buiten.
K=Knie naar voren drukken. Probeer met je knie boven je tenen te komen. Je drukt da niet de punt van je schaats in het ijs, maar je glijdt makkelijker.

Peter H; Door corona individueel trainen. Lees eerst algemeen gedeelte over de voetplaatsing. Bekijk vooral de videootjes over inzet. De rest heel veel mechanica-theorie. Ook wat evenwicht.
6x 300/100 lekker diep warm worden- 3x 300 lichte ST/300R- 6x 400/200 op 2e RE acc voetplaatsing- 4x 600/200 2e+3e RE weer acc voetplaatsing- 6x 300 lekker St acc voetpl/500R- 3x 400/200 op 2e RE een beetje springen van schaats naar schaats- 3x 600/200 op 2e+3e RE lang op een been, andere been een beetje langzaam naar voren en achteren pendelen- 4x 400 lekker ST/400R- 3x 600/200 op 2e+3e RE lang op een been en nu je andere knie een beetje meer onder je borstkas trekken- Uit= 600/600 eerste 200 poetsen/2e 200 lichte ST/3e 200 poetsen.

Nico; Door corona individueel trainen. Lees eerst algemeen gedeelte over de voetplaatsing. Bekijk vooral de videootjes over inzet. De rest heel veel mechanica-theorie. Ook wat evenwicht.
– 4x 300/100 lekker diep warm worden
– 3x 300 lichte ST/300R
– 5x 400/200 op 2e RE acc voetplaatsing
– 4x 600/200 2e+3e RE weer acc voetplaatsing
– 5x 300 lekker St acc voetpl/500R
– 3x 400/200 op 2e RE een beetje springen van schaats naar schaats
– 3x 600/200 op 2e+3e RE lang op een been, andere been een beetje langzaam naar voren en achteren pendelen
– 3x 400 lekker ST/400R- 3x 600/200 op 2e+3e RE lang op een been en nu je andere knie een beetje meer onder je borstkas trekken
– Uit= 600/600 eerste 200 poetsen/2e 200 lichte ST/3e 200 poetsen.

Gerard: Door corona individueel trainen. Lees eerst algemeen gedeelte over de bocht en de inzet. Bekijk ook video,s
– 1x 2r/1r acc poetsen
– 1x 3r/ 1r acc bocht
– 2x 300St/300R
– Vanaf nu alles heel diep zittend doen;
– 2x 250/150 laat je linkerbeen lang aan het ijs en probeer hem evenwijdig aan de lijn van de linkerschaats te houden-
– 2x 250/150 strek je linkerbeen heel ver door
– 4x 250/150 en zet je laatste slag op links rechtdoor naar de boarding en ga op je linkerbil zitten( je lichaamszwaartepunt komt dan bij het afzetten meer naar links te zitten= meer druk)
– 8x 250 St( dus iets sneller maar acc blijft bocht)/550R
– 4x 600/200 2e+3e RE weer acc voetplaatsing
– Uit= 400St/400R acc voetplaatsing( begin in slow motion)

Edwin; Door corona individueel trainen. Lees eerst algemeen gedeelte over de bocht en de inzet. Bekijk ook video,s
– 1x 2r/1r acc poetsen
– 1x 3r/ 1r acc bocht
– 2x 300St/300R
– Vanaf nu alles heel diep zittend doen;
– 2x 250/150 laat je linkerbeen lang aan het ijs en probeer hem evenwijdig aan de lijn van de linkerschaats te houden-
– 2x 250/150 strek je linkerbeen heel ver door
– 4x 250/150 en zet je laatste slag op links rechtdoor naar de boarding en ga op je linkerbil zitten( je lichaamszwaartepunt komt dan bij het afzetten meer naar links te zitten= meer druk)
– 8x 250 St( dus iets sneller maar acc blijft bocht)/550R
– 4x 600/200 2e+3e RE weer acc voetplaatsing
– Uit= 400St/400R acc voetplaatsing( begin in slow motion)

Peter /Remco; Eric/Tim/Lucas/Jasper/Jesse e.a.
– 3x 3r/200R acc lekker lange slagen maken/ voel je val- 3x 4r waarvan de 2e+4e stevig doortekken/ 2Rr
– 3x 3r waarvan de 2e stevig doortrekken-400R
– Uit= 250 technische St/550R

Peter/Remco; Marit D/Sonja/Roos/Jordi/Tess/Isa/Rob e.a.
– 3x 3r/200R acc lekker lange slagen maken/ voel je val- 2x 4r waarvan de 2e+4e stevig doortekken/ 2Rr
– 3x 3r waarvan de 2e stevig doortrekken-400R
– Uit= 250 technische St/550R

Oude filmpjes en uitleg

Bocht-afzet
IN het filmpje zie je pas hoe moeilijk het is om “perfect”af te zetten in de bocht( als dat al bestaat!! Op ons niveau)
Je ziet bij de dame in het oranje wel, dat haar kniehoeken groot zijn. Probeer maar eens staand rechtop links onderdoor te strekken( de passpiegel laat veel zien) Ga nu dieper zitten en kijk hoever je linkerbeen nu komt.
Let op de linkerafzet van Anouk. Haar ijzer blijft lang aan het ijs, komt bijna naast rechts en gaat “laat ‘open. Ze houdt dus druk. En dat maakt snelheid.
Graag ook even kijken naar haar rechterbeen. Dat stuurt rechtdoor en niet naar de binnenbocht. Als je een beetje gaat hangen , ga je vanzelf door de bocht.
Probeer maar eens uit in je training. Vaart maken – laatste slag rechte einde RECHTDOOR en op je linkerbil gaan zitten( je drukt je bil naar beneden) en nu niet overstappen. Hoever kom je door de bocht op een slag??

Recht op je schaatsen staan en recht naar voren rijden.
Ik kan een heel ingewikkeld verhaal houden, maar bekijk ondertsaande link. Vooral rond 6.0 min zie je, hoe je in weinig slagen naar de volgende bocht rijdt.
Hij rijdt echt een tijdje recht op zijn schaatsen.

En misschien actueel( Patrick Roest en zijn te snelle bijhaal, volgens Orie) hoe Romme de “tijd heeft” om even te ontspannen in zijn bijhaal.
Gezegd moet wel worden, dat niet iedereen zulke bovenbenen heeft!!

Saillant detail; met dat lichaam en die dijen, kon Romme wel door de spijlen van de skeelerbaan om “illegaal”trainingen uit te proberen voor zijn selectie op dat moment.

Gianni Romme Wins Speed Skating Gold – Nagano 1998 Winter Olympics – YouTube Succes

1 Reactie op “Individuele schaatstraining Zaterdag 18 december”

  1. Rianne schreef:

    We gaan ons best doen!! Dank